Selasa, 26 Disember 2017

Apa Pendirian DAP Dalam Isu Palestin?



Ketika hampir seluruh dunia begitu prihatin dan ingin tahu perkembangan terkini yang berlaku di Palestin, termasuk dalam negara kita sendiri, DAP kelihatan berkecuali dengan tidak memberikan sebarang kenyataan bagi menyatakan pendirian mereka dalam isu berkenaan. 

Ini agak pelik kerana ketika semua pihak tanpa mengira latar belakang agama, bangsa dan negara mana mereka berada menunjukkan simpati mereka terhadap penderitaan rakyat Palestin terutamanya berkaitan pertikaian ke atas Baitulmaqdis lanjutan dari kenyataan Presiden Donald Trump yang mengiktiraf bandar tersebut sebagai ibu negara Israel, DAP pula memilih untuk berdiam diri.

Apakah DAP tidak terjejas dengan penderitaan rakyat Palestin yang begitu tertekan lanjutan dari kenyataan Trump itu, sudahlah sekian lama dihimpit dengan kekejaman tentera Zionis? 


Memang memeranjatkan kerana DAP begitu lantang bersuara apabila ada isu membabitkan 1MDB yang melibatkan kuasa besar seperti Amerika. Lihat sahaja bagaimana DAP cuba menjadi “hero Malaya” apabila DoJ Amerika baru mengeluarkan kenyataan untuk menyiasat 1MDB dan belum pun memfailkan kes siasatan mereka ke mahkamah.

Pada ketika itu, DAP dan rakan sekutunya di dalam Pakatan Harapan seolah-olah menggambarkan Malaysia sudah tergadai akibat penyelewengan palsu yang cuba diwujudkan oleh Pakatan Harapan menerusi “kerjasama” dengan DoJ.

Ajaibnya, apabila membabitkan isu mengenai Palestin mahupun penderitaan etnik Rohingya di Rakhine, Myanmar, DAP secara tiba-tiba menjadi bisu, pekak dan buta. Mereka seolah-olah membayangkan, apa yang berlaku di negara-negara berkenaan bukan masalah mereka.

Agak menarik untuk diperkatakan apabila terdapat laporan mengatakan, Speaker DUN Selangor, Hannah Yeoh ada menyatakan bahawa, Baitulmaqdis itu sememangnya hak milik Israel dan kenyataan ini senada dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Benjamin Netanyahu bahawa Baitulmaqdis adalah milik Israel sejak lebih 3,000 tahun yang lalu.

Hannah bagaimanapun, menerusi Twitter rasminya, menafikan pernah mengeluarkan kenyataan tersebut.


Walaupun demikian, apa yang dimahukan adalah pendirian jelas kepimpinan tertinggi DAP seperti Lim Kit Siang mahupun Lim Guan Eng berhubung isu ini. 

Manakan tidak, kedua-dua individu ini kerap kali mendakwa akan membela nasib umat Islam di Malaysia seandainya berkuasa kelak. Namun dalam isu Baitulmaqdis dan Palestin, kedua individu anak beranak ini senyap membisu seolah-olah isu ini langsuung tiada kait mengait dengan umat Islam di negara ini.

Jika isu seumpama ini hanya didiamkan oleh DAP tanpa sedikit pun ulasan mengenainya, nampak sangat nasib Islam dan kaum Melayu yang majoritinya beragama Islam bakal berhadapan masa depan yang kelam seandainya DAP dan rakan Pakatan Harapannya yang lain membentuk kerajaan selepas Pilihan Raya Umum ke 14 kelak.

Tulisan :
Beruang Biru
BB714, Selasa
26 Disember 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan