Sabtu, 9 Jun 2012

Kita Harus Membaca Permainan Politik Ultra Kiasu Nasihat Dr Riidhuan Tee





Perbincangan mengenai PerdanaMenteri (PM) bukan Melayu masih hangat. Pengerusi parti ultra kiasu menegaskan, selagi hidup, beliau akan terus berjuang untuk memastikan seorang bukan Melayu menyandang jawatan Perdana Menteri. Walaupun agak mustahil, semangat ultra kiasunya tidak pernah luntur. Saya memuji sikap seperti ini. Tetap pendirian dan tidak pernah berputus asa. Adakah sikap ini ada pada kita? Wahai umatku ambillah iktibar.

Lanjutan itu, presiden parti ultra kiasu parti komponen Barisan Nasional (ultra kiasu dalam) mencabar ultra kiasu sebenar (luar) dengan berkata, sekiranya pemimpin ultra kiasu ‘potong’ (masuk Islam) sekalipun, beliau tidak akan dapat menjadi PM. Nampaknya pandangan ultra kiasu dalam ini lebih ekstrem daripada ultra kiasu sebenar. Menggunakan istilah ‘potong’ dan memandang rendah terhadap mereka yang memeluk Islam adalah satu penghinaan.

Saya fikir orang Melayu tidak ada masalah untuk menerima mereka yang baru ‘potong’ jika ‘sipotong’ ini memahami sejarah dan biasa dengan cara hidup Melayu. Mengikut pengalaman saya, mereka yang diistilahkan ‘potong’ ini mudah mengadaptasikan cara hidup mereka dengan perkitaran seperti mengamalkan budaya Melayu dan berbahasa Melayu sebagai mana termaktub dalam perlembagaan maksud Melayu itu sendiri, Perkara 160 (2). Walaupun mereka boleh menjadi ‘Melayu’ tetapi rata-rata mereka tidak mahu menjadi Melayu.

Yang menjadi masalah dengan kedua-dua ultra kiasu ini adalah, mereka langsung tidak mahu dikaitkan dengan Melayu (Islam). Memakai baju Melayu dan bersongkok adalah haram bagi mereka. Mereka lebih suka memakai pakaian barat seperti jacket, tie dan sebagainya. Mereka sanggup mendedahkan apa jua bahagian yang tersurat dan tersirat, asal tidak memakai baju kurung atau dikaitkan dengan apa jua berkaitan Melayu. Pendek kata, menjadi Melayu walaupun seketika  adalah soi (istilah hokkien) bermakna sial, sebab low class.

Maka tidak hairanlah jika ada perancangan, memastikan orang Melayu ini tidak ke mana-mana. Pastikan Melayu tidak maju. Jika orang Melayu sudah pandai berjalan, pastikan orang lain sudah boleh berlari. Maka tidak hairanlah jika rasuah terus berleluasa. Ultra kiasu akan terus menyuap orang Melayu dengan wang haram seperti rasuah, supaya Melayu menjadi malas dan mengamalkan cara hidup mewah (kaya) seketika dengan jalan pintas.

Apabila perkara ini sudah menjadi budaya, maka hancurlah Melayu satu masa nanti. Saya harapkan orang Melayu sedar akan perancangan ini. Jika tidak, mereka akan merana di bumi sendiri. Sebab itulah saya mengingatkan kepada Melayu yang berkuasa, polis, kastam, penguatkuasa dan sebagainya. Jangan mudah terpedaya dengan rasuah yang nikmatnya hanya seketika. Tindakan tegas mesti diambil terhadap mereka menjalankan aktiviti haram seperti penyeludupan dadah, mercun, arak, judi, kelab malam, pelacuran dan sebagainya.

Rata-rata kita  lihat, penangkapan hanya dibuat sekali sekala dengan publisiti diberikan besar-besaran akan kejayaan menumpaskan sindiket itu dan ini. Sedangkan yang dilepaskan begitu banyak setelah dirasuahkan. Misalnya, bila penyeludupan dadah itu dilepaskan, siapakah yang menjadi mangsa. Sudah tentu orang Melayu. Lihatlah sendiri statistik penagihan dadah di negara kita, siapakah jaguhnya? Jumlah yang dirasuahkan sudah tentu tidak setimpal dengan keuntungan berkali lipat dengan terlepas mereka itu melalui perniagaan haram itu. Kita yang dirasuahkan hanya kaya seminggu atau sebulan, tetapi mereka yang dilepaskan kaya seumur hidup hingga beberapa generasi.  

Beginilah bijaknya ultra kiasu-ultra kiasu luar dan dalam (Lim dan Chua) berstrategi untuk mencapai matlamat mereka. Nampak bergaduh, tetapi bersatu dalam senyap. Saya melihat pertikaian antara kedua-dua ultra kiasu hanyalah  lakonan. Matlamat sebenarnya adalah untuk memberikan mesej kepada Umno dan mereka yang berkuasa. Bila mana Umno melihat ia sebagai satu ancaman, maka Umno mulalah memberi. Pemberian Umno itulah kemenangan kepada kedua-dua ultra kiasu ini.

Pemimpin ultra kiasu dalam mencabar parti ultra kiasu luar dengan mengemukakan persoalan adakah mereka akan melantik bukan Melayu memegang jawatan Menteri Kewangan, Pertahanan, Perdagangan Antarabangsa dan Industri dan Pelajaran sekiranya Pakatan Rakyat memerintah kerajaan pusat? Untuk siapakah mesej ini. Perkara ini bukan baru. Ia telah dibangkitkan sekian lama.

Sudah tentu isu-isu yang didebatkan perlu diambil perhatian oleh kerajaan, tidak kiralah siapapun menang. Kerana mereka tahu kerajaan sekarang dalam keadaan terdesak. Mengimbau kembali perdebatan sebelum ini, isunya berkisar kepada isu pendidikan. Saya yakin selepas ini isu masih sama, cuma ia akan ditambah dengan perjawatan dalam kabinet.  Perjawatan tersebut melibatkan lebih banyak kuasa. 

Saya amat mengharapkan debat kali ini akan berlangsung dalam bahasa Melayu berbanding bahasa ibunda. Paling tidakpun menggunakan bahasa Inggeris supaya semua rakyat Malaysia boleh memahaminya. Apatah lagi kedua mereka bukanlah produk SJKC. Apa masalahnya menggunakan bahasa Melayu?  

Semua sedia maklum bahawa jawatan-jawatan penting kabinet di atas, telah disandang oleh orang Islam sejak sekian lama, walaupun tidak dinafikan beberapa jawatan tersebut ada disandang bukan Melayu selepas merdeka. Mesej semua ultra kiasu ini adalah, adakah kerajaan akan memberikan posisi jawatan strategi ini kepada mereka melalui permainan politik ini?

Umum mengetahui bahawa majoriti kerusi parlimen di Malaysia adalah dimenangi oleh Umno dan parti bumiputera yang lain. Sepatutnya Umnolah yang menguasai majoriti kerusi kabinet. Tetapi kerusi menteri dan timbalan menteri tetap diberikan kepada bukan Melayu berasaskan kepada kuota.

Sedangkan kita tahu kerusi yang dimenangi bukan Melayu komponen BN ditandingi dalam kawasan majoriti Melayu. Di Kawasan majoriti Cina, parti ultra kiasu akan menang dengan majoriti besar. Maknanya kemenangan parti komponen BN adalah undi ihsan orang Melayu. Sepatutnya, mereka lebih turut memperjuangkan sedikit agenda Melayu. Ini tidak, mereka menjadi juara ultra kiasu. Agenda bangsa menjadi agenda utama. Bacalah permainan licik ultra kiasu.


Dr.  Mohd Ridhuan Tee Abdullah
Ketua Jabatan/ Prof Madya
Jabatan Kenegaraan dan Ketamadunan
Universiti Pertahahan Nasional Malaysia

(Sinar Harian 4 Jun 2012)

1 ulasan:

  1. Masha Allah! Subhanallah! ALLAHU AKBAR! ALLAHU AKBAR! ALLAHU AKBAR! Semoga ALLAH melindungi umat Islam setiap saat. Semoga ALLAH melindungi dan memeliharamu sentiasa - Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah. Amiin.

    BalasPadam